بررسی فقهی مقابله به مثل از طریق حرام
نویسنده
چکیده مقاله:
اقتضای قاعدۀ «مقابلهبهمثل» بر مماثلت و همانندی در مقابله با متجاوز است؛ ولی این اقتضا با موانعی روبهروست که صاحب حق را دچار محدودیتهایی میکند. یکی از این موانع، مقابلهبهمثل از طریق حرام است. محرماتی که خارج از فضای مقابلهبهمثل، فینفسه و بهعنوان اولی حراماند (مانند قذف و لواط) و همچنین، محرماتی که براثر عروض عناوین ثانویه حرام شدهاند (مانند سبّ جایزی که بهموجب وهن دین، غیرجایز میشود) در مقام مقابلهبهمثل نیز حاکم بر این قاعدهاند. این محرمات به تجاوزدیده حق نمیدهند که برای استیفای حق خود، مثل آن حرامها را مرتکب شود. باوجود این، محرماتی که براثر عروض عناوین ثانویه حلیت مییابند، در مقام مقابلهبهمثل جایزند، مانند قتل نفس محترمه در جنگ درصورت ضرورت. البته، در این میان حرامهایی مانند زنا، ناسزاگویی به منسوبان طرف مقابل و شکستن استخوان، موضوعاً از مقابلهبهمثل خارجاند؛ زیرا در اولی و دومی تقابل بالمثل رخ نمیدهد، و در سومی حفظالمثل ممکن نیست. در مواردی که مقابلهبهمثل حرام است، راههایی جایگزین برای استیفای حق قرار داده شده است، مانند مقابله ازطریق حلال و استفاده از حد، تعزیر، دیه و ارش.
منابع مشابه
بررسی فقهی و حقوقی مقابله به مثل در حقوق بشردوستانه
اصل مقابله به مثل به عنوان یک حق طبیعی قاعده ای فطری و عقلایی است که با تأمل در ادله فقهی چون قرآن، روایات و نظرات فقها می توان بر مشروعیّت آن استدلال کرد. دامنه گسترده این قاعده در فقه و حقوق مدنی، جزایی و بین الملل به طور کامل مشهود است. این قاعده مهم که دلیل برخی احکام فقهی مانند تقاص، قصاص ، جهاد و ... گردیده امروزه در حقوق بین الملل در عرصه مخاصمات مسلحانه و به کارگیری انواع سلاح های نوین و...
درآمدی بر قاعد هی مقابله به مثل
مقابله یا معامله به مثل می تواند پاداش و یا کیفر باشد و قاعده فقهی مقابله به مثل درمورد پاسخ به عمل ناخوشایند - اعم از اینکه جنبه جز ایی داشته باشد یا خیر - بکار می رودکه معمو ً لا جنبه کیفری آن در نظر است . اینکه مقابله به مثل یک حقّ است یا وظیفه و نیزفطری بودن یا نبودن منشأ آن، از مسائلی است که این مقاله بدان می پردازد . نیز محدودةاجرای این قاعده و نقش زمان و مکان و شرایط خا ّ ص بزه دیده و بزهکا...
متن کاملقاعده مقابله به مثل در قرآن
جریان قاعده جواز «مقابله به مثل در پرتو قرآن» و بررسی محدودیتها و موانع آن در سه حیطه حقوق خصوصی، حقوق جزا و حقوق بینالملل از موضوعات مطرح در نوشتار حاضر است.در حیطه حقوق خصوصی، پرسش اینکه آیا میتوان از آیات مقابله به مثل و تقاص، به ضمان و مسئولیت مدنی رسید؟ در قسمت اول این نوشتار، با نقد دیدگاهی که دلالت آیات مقابله به مثل را بر ضمان نپذیرفته، دیدگاهی که دلالت آیات بر ضمان را پذیرفته تقویت ...
متن کاملبررسی حرمت تظاهر به حرام به مثابه قاعده فقهی
در این پایاننامه، تظاهر به حرام به مثابهی یک قاعدهی فقهی مورد بررسی قرار گرفته است. در آغاز، مستندات و مدارک آن تبیین شده است و سپس آثار و مستثنیات آن و در انتها برخی از مصادیق تظاهر به حرام مورد تحلیل قرار گرفته است. مهمترین دستاورد این تحقیق، اثبات حرمت تظاهر به حرام واقعی و ترتب احکام ویژه بر آن مانند جواز غیبت، فسق و . . . است.
درآمدی بر قاعد هی مقابله به مثل
مقابله یا معامله به مثل می تواند پاداش و یا کیفر باشد و قاعده فقهی مقابله به مثل درمورد پاسخ به عمل ناخوشایند - اعم از اینکه جنبه جز ایی داشته باشد یا خیر - بکار می رودکه معمو ً لا جنبه کیفری آن در نظر است . اینکه مقابله به مثل یک حقّ است یا وظیفه و نیزفطری بودن یا نبودن منشأ آن، از مسائلی است که این مقاله بدان می پردازد . نیز محدودةاجرای این قاعده و نقش زمان و مکان و شرایط خا ّ ص بزه دیده و بزهکا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 24 شماره 89
صفحات 71- 100
تاریخ انتشار 2017-03-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023